Ik ben ton van ieperen. In 2013 begon ik mijn eigen bedrijf Spoor3a. Tot dat moment werkte ik bij een opleidingsinstituut dat medewerkers en teams in verandertrajecten opleidde. Daar was ik verantwoordelijk voor het bedenken, ontwikkelen en verkopen van maatwerktrajecten.

Daarbij viel me op dat er bij veel eerder uitgevoerde verandertrajecten zowel door aanbieders als klanten voornamelijk was ingestoken op het aanleren van de benodigde nieuwe (vak)kennis. Dat vond ik vreemd. Zeker bij verandertrajecten, waar mensen vaak moeite mee hebben, is het cruciaal om ook op houding en gedrag in te zetten tijdens training en opleiding. Zo zorg je ervoor dat mensen openstaan om iets te doen met de nieuwe vakkennis die ze tijdens de training wordt aangeboden, in plaats van dat ze zich daar onzeker over voelen en het afwijzen.

En zo ontstond het idee om een eigen bedrijf te beginnen dat specifiek inzet op het ondersteunen bij het veranderen van houding en gedrag. In combinatie met opleidingstrajecten maar ook in zelfstandige trajecten. Ik bedacht voor die ondersteuning de term ‘traCing’.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. In augustus 2016 veranderde Spoor3a van naam. Ik moest te vaak uitleggen of ik iets met de spoorwegen had als mensen de naam hoorden. Daarom koos ik voor een nieuwe naam: Molet.

Molet staat voor ‘motiveren’, ‘leren leren’ en ‘trainen’. Volgens het etymologisch woordenboek betekent molet:

molet [kartelrad] {molette [radertje aan de sporen van een ridder] 1343-1344, molet [kartelrad] 1879} < frans molette[idem], verkleiningsvorm van meule [maalsteen] < latijn mola [maalsteen] (vgl. malen2).

Een maal-/slijpsteen dus, maar ook een radertje aan de sporen van een ridder. En dat is ook tekenend voor de werkwijze van Molet: we slijpen aan een nieuwe houding en nieuw gedrag. Daarbij houden we altijd rekening met onze klanten. Die kunnen wij niet veranderen namelijk; we kunnen ze alleen leren en motiveren hun houding en gedrag aan te passen op een manier die bij hun persoonlijkheid past. En als het nodig is, geven we hun daarbij voorzichtig de sporen. Onze manier van benaderen is open, mensgericht en humorvol. En we houden ervan onze leerdoelen te bereiken!

Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking om de mogelijkheden voor u en uw team of medewerker te bespreken. Aangenaam kennis te maken!

Grote groet,
ton van ieperen

Onze opdrachtgevers

Dit zeggen onze opdrachtgevers:

In het kader van de teamontwikkeling heeft Ton heeft voor alle medewerkers van de afdeling Wonen een DISC profiel opgesteld. In de aanloop daarnaartoe heeft hij middels een aftrapbijeenkomst de mensen meegenomen in de wereld van DISC (wat is het wel en wat is niet) en in een afsluitende bijeenkomst de resultaten gedeeld, inclusief de do's & dont's voor een effectievere samenwerking. Ik heb Ton leren kennen als iemand die in staat is om op verschillende niveaus het juiste gesprek te voeren en met humor weet te verbinden. Hij is toegankelijk en weet met scherpe vragen de vinger op de zere plek te leggen. Dank voor de eye-openers!
Karin Broekhuizen
Manager Wonen a.i.
Verdergaande digitalisering betekende voor het team Documentaire Informatievoorziening van de gemeente Tilburg dat er een verschuiving plaats vond van uitvoerende taken naar ondersteunende en adviserende taken. Om aan die veranderende taken te kunnen voldoen is er in 2015 en 2016 een opleidings- en ontwikkelprogramma gestart met GO-opleidingen waarin de medewerkers de gelegenheid kregen zich de juiste competenties voor de nieuwe situatie eigen te maken en op die manier te groeien in hun nieuwe functies. Onderdeel van dit traject was traCing, waarbij naast vakkennis, vooral veel aandacht zou moeten zijn voor veranderingen in houding en gedrag en coaching naar de nieuwe functie. Ton van Ieperen heeft bij de gemeente dit traject verzorgd. Door een test aan het begin, diverse contactmomenten, tussenrapportages en een eindrapportage per medewerker waren de effecten van het traject zichtbaar. Ton is een fijne vent om mee samen te werken. Hij behield, als traCer/coach, een goede en integere balans tussen het belang van de organisatie en die van de individuele medewerker. Door te spiegelen en oprechte feedback, aan zowel medewerkers als leidinggevende, wist hij de mensen tot juiste keuzes te bewegen. De behaalde resultaten zijn, mede dankzij Ton, tot stand gekomen.
Irmgard van Himbergen
Teammanager Gemeente Tilburg